Actualitate
Autor:
Dana Barcan
campanie electorala goala de continut
FOTO: We Radio Sfantu Gheorghe
Dezbaterile electorale nu mai există, iar unele subiecte sunt pur și simplu „interzise” opiniei publice. Radu Enache, politolog, explică acest lucru: „Nivelul dezbaterilor a scăzut dramatic. Nici nu putem vorbi despre dezbateri și opțiuni reale și dramatice. Noi, în România, avem mari probleme cu discrepanța dintre cei bogați și cei săraci, dintre tratamentul care se acordă multinaționalelor, respectiv IMM-urilor românești, discrepanță în ceea ce privește subiecte sensibile cum e subiectul energiei.”
România are la ora actuală cel mai mare preț la energie electrică din UE, dublu față de cel din Germania. Există fluctuanțe, pentru că sunt pe bursă, dar nu se dezbate de ce sunt pe bursă. Problemele foarte serioase nu se discută, iar calitatea clasei politice a scăzut. Acesta este și motivul pentru care nu avem dezbateri. Acum 20 de ani candidații erau mult mai bine pregătiți.
Chiar dacă cetățenii nu împărtășeau cu ei aceleași opinii era plăcută claritatea și logica cu care-și construiau argumentele. Politicienii prezintă cifre spectaculoase, dar care nu reflectă o îmbunătățire a nivelului de trai, în rândul populației generale. Din cauza demagogiei clasei politice, electoratul este blazat și a ajuns să-și piardă încrederea în sistemul democratic. Asta se vede și în publicitatea electorală.
Panourile sau afișele conțin lucruri generale, care nu implică niciun fel de asumare sau răspundere din partea unui candidat. Politologul Radu Enache punctează exact pe subiect: „Vreau să văd un candidat care să-și asume niște proiecte concrete, majore. Ar trebui ca în campanie să se spună și lucruri rele, neplăcute, pentru că România nu e într-o situație favorabilă. Ni se spune că PIB-ul a crescut, dar nimeni nu spune ce e aia PIB și unde se duce creșterea asta.
Această creștere de PIB se face prin intermediul unor multinaționale, care-și repatriază profitul. Noi adăugăm valoare la ceea ce se produce aici, 'economia duduie', dar lucrul acesta nu se vede în nivelul de trai al cetățeanului și mai ales în încrederea cetățeanului. După părerea mea, ceea ce e cel mai grav, oamenii nu mai au încredere nici în sistemul politic, nici în politicieni ca persoane. Astfel, fie votează din inerție, fie din conformism. Nu mai e o implicare reală a cetățenilor în ceea ce numim România”.
Tags:
alegeri
campanie electorală
politicieni